SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 08. - 14:31

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 66 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 28. - 20:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Valami beállítási nyűg van még, mert a vágás
befejező részénél elemelkedik a vágószál a sablontól és az asztaltól is. üdv.:SRY


Ha ugyanonnan néztük ki ezt a fajta vágógépet, akkor szerintem a keret tetejét úgy akaszd fel, hogy az a mozás irányba dőljön (a képen pont fordítva van). Nekem így szépen megmarad a sablonon. Igaz én is trükköztem vele kicsit, mert az asztallapom keskenyebb mint a keret, így az sem tud fennakadni. Bár jelenleg hulladékban van az egész, mert sikerült ráejtenem egy komódot :x .

További kellemes építést!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_138 2007 nov. 29. - 22:18-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 28. - 20:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi! De már megoldottam minden nyűgöt.

Egy topiccal lejjebb már vannak képek a tesztvágásról is.
A géped sajnálom, szerintem rakd össze mert megéri.

http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... 9&start=30

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 28. - 21:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Köszi! De már megoldottam minden nyűgöt.


Ez esetben gratulálok. Bizony helyre lesz állítva, mert enélkül nem tudok tesztszárnyat vágni ehhez :-)
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=317
Igaz a szelvényt még keresem hozzá, de meglesz (legfeljebb egy kis segítséggel) :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 28. - 21:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ejha....nemes feladat....nem lesz egyszerű, de abban nincs is semmi
jó ami egyszerű :D

A szárnyszelvény? Az elmélet azt mondja, hogy "S" szelvény kell
az ilyen gépekbe. Na hát én már építettem "néhány" csupaszárnyat,
"S" szelvényűt is, de be kellett látnom, hogy a hagyományos
értelemben vett "S" szelvény teljesen felesleges R/C modellen.
Szabadonrepülőn van értelme, de R/C modellen semmi értelme.

Kell egy jó, vékony szimmetrikus szelvény és az elevonok +5...15.
fokos alapbeállításával (húzott elevonos semleges helyzet) kell
beállítani a stabilitást. A súlypontra nagyon kell vigyázni, ha már azt
hiszed, hogy orrnehéz, akkor még erősen döntött fordulóban dugóba
fog esni és annyi neki. Szóval még súlyt az elejébe.

Erre különösen ügyelni kell a tervezésnél, legyen hely bőven az
orrában.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 29. - 20:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Végre, valahára beindult a dolog. Már van egy majdnem kész szárny
is. Csak a két belépőél védő dekor hiányzik róla.

Kép

Kép

A lényeg:

A szárnyszelvény CLARK Y DE a kilépőél le van vágva, és a
szárny kilépője így 5 mm vastag. Ez meggátolja, hogy a kilépő
kiszakadozzon, kitörjön. A szárny húrhossza 200 mm, és ehez képest a
fesztáv "csak" 920 mm, Ez elég zömök szárnyat eredményez, és így
még sima hungarocell habból vágva is kellően erős. Ettő függetlenül
egy 5x5 mm-es fenyő főtartó is van benne. A szárnyvégi
"winglet"-ek 3 mm-es balsa, és ezek is a szárnyat védik az esetleges
rádlizások, elszúrt leszállások esetén. A belépőélt fólia védi a fűvel,
gazzal való ütközések "eredményeitől" (na ez nincs még felragasztva).
Az eddig felhasznált anyagok mindeggyike beszerezhető egy OBI,
Baumax, Praktiker stb... barkácsárúházban.

A szárny adatai szárazon:

Fesztáv: 920 mm
Húrhossz a tőben: 200 mm
Szárnyfelület : 17,8 dm2
Szárnyszelvény: CLARK Y
Szárnymechanizáció: csűrő
Csűrő húrhossza : 35 mm (a szárnynak 17,5%-a)
Csúrő felülete félszárnyon: 1,225 dm2
Szárny önsúlya: 100 gramm

Na ez eddig szép, csak egy nagy baj van: NEVETLEN A GÉP :!: :!: :!:
Mert szárnya már van de neve az nincs :? ennek a problémának a
megoldására, ha valakinek lenne valami jó ötlete ne tartsa vissza
magát!

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 29. - 22:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Ejha....nemes feladat....nem lesz egyszerű, de abban nincs is semmi jó ami egyszerű :D

Köszönöm a választ. Hogy ne offoljam teljesen szét a topikot, a teljes választ átvittem idézetben a helyére.

Kellemes építést!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 30. - 21:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Mindenkinek!

Idézet:
Végre, valahára beindult a dolog.


JJJIIIIHHHÁÁÁÁ! :D :D

Ez baromi faszányos lesz.
Tetszenek ezek az ötletes "baleset" védelmi megoldások.
A törzsön is lesznek ilyenek?

A névvel kapcsolatban sajna nincs ötletem, de mi lenne ha ennek magyar neve lenne? Nem mintha az angollal nem lennék kibékülve. (csak egy ötlet)

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 01. - 7:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A fokozott "balesetvédelmi" megoldásokat a funkció indokolja. Ennek a
gépnek két alapvető célha van:

1.) A futóműves fel-, és leszállások gyakorlása

2.) Az összkormányos (magassági-csűrő-oldalkormány) repülés
gyakorlása, ismerkedés az alapvető műrepülő figurákkal.

Az egész tervezés ezen funkciók szemelőtt tartásával folyik. Futós fel és
leszállás során nagyon sok a kissebb-nagyobb baleset. Felszállásnál a
gyorsítási szakaszban a kitörés a futásvonalból. Elszúrt felszállásnál az
orrabukás, túlszaladás, felborulás. Leszállásnál a különösen nagy
terhelést okozó nem megfelelő leszálló sebesség (a gép odaverése), a
leszálláskori átesés (orra-, szárnyvédre lefordulás, lecsúszás) alacsonyan,
kontrollálatlanul végzett manőverek miatti ütközések. Ezek gyakori és
jellemző hibák, amiknek a következményeit a lehető legszélesebb
határok között el kell viselnie a gépnek.

Ezért a zömök szárnyszerkezet, a sok erősítés vagy ahogy Joeskac
találóan megjegyezte a "balesetvédelem".

A név? Persze, hogy lehet Magyar, sőt kifejezettem örülnék is neki, a
repüléstörtének tele van Angol és Orosz nevekkel, de azért a hazai
kínálatban is lehet bőven találni szép példát: Pinty, Kékmadár, Gerle,
Mama Kedvence, Góbé.....stb... csak, hogy a legkedvesebbeket
felemlegessem.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 01. - 8:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Alakul a dokumentáció is

Kép

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 01. - 21:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kész a szárny:

Kép
Itt ideiglenesen felraktam egy 130-as Telemaster törzsre, csak, hogy
lássam miként is néz ez ki.

A szárny végül is 107 gramm lett, de ebben már benne van a balansz
ólom is. A habanyag nagyon csalóka, a szerkezete, sűrűsége igen
változó még egy táblán delül is.

A szárnyakat amúgy is kiegyensúlyozom mindíg, hogy a két félszárny
teljesen egyforma nyomatékú legyen a szimmetria vonalra. Ezzel
érdemes "szórakozni" mert később (főleg a levegőben) nagyon
meghálálja magát. Így került az egyik oldalba 6 szem 4,5-ös
ólomsörét. A gépi vágás, és a gondos munka ellenére is ennyi
eltérést okoz a hab-anyag változó anyagminősége.

A törzs és farokfelület rajzai is alakulnak már, de vannak még
eldöntetlen kérdések, így inkább nem mutatok semmit :D

Úgy gondoltam, hogy a felületi terhelést nagyon alacsonyra veszem,
így kis repülési sebesség érhető el, ami nagy segítség főleg
leszálláskor. A választott érték 20 g/dm2 érték körüli lesz. Ezzel
máris számítható a gép repülőképes össztömege
m=17,8 x 20 =356 gramm. Hát ez elég szigorú érték, biztosan
több lesz a végén, de kezdésnek célozzuk meg ezt.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 02. - 1:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Úgy gondoltam, hogy a felületi terhelést nagyon alacsonyra veszem,
így kis repülési sebesség érhető el, ami nagy segítség főleg
leszálláskor. A választott érték 20 g/dm2 érték körüli lesz.


Ahogy tanult kollégám említette az biztos hogy úgy JÓÓÓ :D :D :D

Tehát SRY csak így tovább a tervezéssel (kivitelezéssel).
Nagyon tetszik!!!
Egy biztos, EZT A GÉPET HA FENE FENÉT ESZIK IS, AKKOR IS MEGÉPÍTEM!!! :D

Üdv: joeskac

U.i.: meglesznek majd a tervek és az építési leírás CAD-ban is?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 03. - 12:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor most jőjjön egy kis unalmas elmélet.

Unalmasnak ugyan unalmas, de ha normális modelt szeretnénk akkor
elengedhetetlen, így csapjunk bele.

A tervezett felületi terhelés 20 g/dm2 a rendelkezésre álló szárnyfelület
17.8 dm2 ebből már számítottuk a repképes össztömeget ami
m=365 gramm lett

Ki kéne számítani egy közelítő repülési sebességet. Mi sem egyszerűbb:

Fy=G

G= m * g = 0,365*9,81= 3,58 N
Fy= (v2 * q * Cy * A) / 2

Válasszuk meg a felhajtóerő tényezőt, és a levegősűrűséget egy
átlagos vastag szárnyszevényre alkalmazható középértékre:
Cy= 0,6
q=1,2 kg/m3

Ebből v kifejezve és behelyettesítve v=7,47 m/sec (=26,89 km/h)
Hááááát nem lesz valami nagy száguldozás :roll: :D Most már
tudunk egy Reynolds számot is számolni:
Re= 70 * v * C = 70 * 7,47 * 200 = 104 580

Ez nagyon jó. Most már számítással is igazolt a nagy szárnyhúrhossz
ötlete, amit ennél a gépnél alkalmaztam. Miért fontos ez? Nézzük meg a
Calrk Y szárnyszelvény polárisait különféle Re tartományokra:
Kép

Mint látható az Re=100 000 körül egész szép "hasas" a görbe , olyan
amilyennek lennie kell, de Re= 60 000 körül már "behorpad" az az a
szelvény kritikus Re szám alatt van, ami nagyban növeli a légellenállást
és lerontja az Aerodinamikai Jósági Számot. Ugyanazon a 2 fokos
állásszögön repülve Re=100 000 nél az AJS értéke = 33,3 de Re= 60 000
nél már AJS=16,14 az az kb. fele

......


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 03. - 12:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor vegyük elő a Clark Y szelvény pontosabb polárisait a Re= 100 000
tartományra és nézzük mit fog tudni a gép:

Kép

A legjobb siklószám (modellező értelmezésben) a 2,71 fokos állásszögnél
van és ennek értéke (0,826/0,015) = 55,06 (végtelen szárnyfesztávra !)
Ekkor a nyomásközéppont helye a belépőtől = 47,14 %-ra van a
közepes aerodinamikai húr értéke AC= 200, tehát a szárny
nyomásközéppontja a belépőtől 94 mm-re található. egy jó átlagos
20%-os tabilitással számolva a súlypontbak a belépőtől 54 mm-re kell
lennie. Persze ez nagyon durva adat, mert nem veszi figyelembe a
vízszintes farokfelület okozta módusulást.

Ezt most nem fogom itt kiszámolni, mert nagyon bonyolult, és
hosszadalmas számítás, inkább egy kis programot hívok segítségül:
Kép

A progi szerint a súlypont helye 58,2-74,0 mm között mozoghat, én
ebből az 58,2 felé közelítő értékeket javaslom. Az is tanulságos, hogy a
durva közelítéshez képest csak 4 mm eltérést ad a pontos számítás.
A szárnykarcsúság adat 4,8 lett ezt jól be is pirosozta a progi, mert
nagyon kicsinek találta. Naná, hogy kicsi, pont így akartam, ezért nem
fog olyan könnyen törni a szárny. Igaz az indukált ellenállás értéke
gyalázatos lesz :D de motoros gépről van szó, és nem a legszuperebb
siklási tulajdonságok kialakítása volt a cél.

Na ennyi elég is volt a számításokból. Abba is hagyom mielőtt
megunnátok, bár én ezt nagyon szeretem, de álalában rajtam kívül
senkit nem szokott érdekelni :roll: :D :D :D :D :D :D :D

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 03. - 19:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
engem érdekel :lol:

na de ezt nem értem:
Idézet:
Akkor vegyük elő a Clark Y szelvény pontosabb polárisait a Re= 100 000
tartományra és nézzük mit fog tudni a gép:


vagyis az ez utáni táblázatot :oops:

fojtatnád még egy kicsit az elméletet engem nagyon izgat a dolog :D
;-)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 03. - 20:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Levi!

Nem a táblázatot, hanem a görbéket. A titok a görbékben van! Az
ábrán három görbe látható
Kép

Ezek szélcsatorna mérések eredményei és azt mutatják, miként
viselkedik az adott szelvény. Nagyon fontos az az RE tartomány amire a
görbék vonatkoznak, mert (mint a színes görbeseregleten látható)
különféle áramlási viszonyok esetén , az az más Re számokon, a
szelvények eltérően viselkednek.

Az első görbe a nyomásközéppont vándorlást mutatja ez hasonló a
Cm görbéhez, de jelen esetünkben a nyomásközéppont sugarat
ábrázolja.

A második görbe a felhajtóerő változása (Cy) az állásszög
függvényében. Ebből látszik, hogy a szárny 9 fokon esik át. A normál
repülési tartomány 5...6 fokig tart.

A harmadik a Cy-t ábrázolja a Cx ellenállási tényező függvényében,
ez az un. Lillienthal Poláris. Nagyon tanulságos görbe. Az origóból
húzott érintővel kimetszhető a legjobb siklószámhoz tartozó állásszög.
Ez az a bizonyos 2,71 fok.

Ezeknek a görbéknek a segítségével bármely repülési helyzetre
meghatározható a SZÁRNYSZELVÉNY viselkedése. A valódi szárny
és a teljes gép viselkedése ettől eltér, de minden ilyen számítás
alapja a szárnyszelvény viselkedése.

Ha valamire kíváncsi vagy még, állok rendelkezésedre.
üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 66 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség