Akkor vegyük elő a Clark Y szelvény pontosabb polárisait a Re= 100 000
tartományra és nézzük mit fog tudni a gép:
A legjobb siklószám (modellező értelmezésben) a 2,71 fokos állásszögnél
van és ennek értéke (0,826/0,015) = 55,06 (végtelen szárnyfesztávra !)
Ekkor a nyomásközéppont helye a belépőtől = 47,14 %-ra van a
közepes aerodinamikai húr értéke AC= 200, tehát a szárny
nyomásközéppontja a belépőtől 94 mm-re található. egy jó átlagos
20%-os tabilitással számolva a súlypontbak a belépőtől 54 mm-re kell
lennie. Persze ez nagyon durva adat, mert nem veszi figyelembe a
vízszintes farokfelület okozta módusulást.
Ezt most nem fogom itt kiszámolni, mert nagyon bonyolult, és
hosszadalmas számítás, inkább egy kis programot hívok segítségül:
A progi szerint a súlypont helye 58,2-74,0 mm között mozoghat, én
ebből az 58,2 felé közelítő értékeket javaslom. Az is tanulságos, hogy a
durva közelítéshez képest csak 4 mm eltérést ad a pontos számítás.
A szárnykarcsúság adat 4,8 lett ezt jól be is pirosozta a progi, mert
nagyon kicsinek találta. Naná, hogy kicsi, pont így akartam, ezért nem
fog olyan könnyen törni a szárny. Igaz az indukált ellenállás értéke
gyalázatos lesz
de motoros gépről van szó, és nem a legszuperebb
siklási tulajdonságok kialakítása volt a cél.
Na ennyi elég is volt a számításokból. Abba is hagyom mielőtt
megunnátok, bár én ezt nagyon szeretem, de álalában rajtam kívül
senkit nem szokott érdekelni
üdv.:SRY