SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
L M G - Lehet Más a Gőzgépépítés ( no Eszterga ) http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=25&t=1226 |
Oldal: 7 / 8 |
Szerző: | rgform [ 2010 szept. 07. - 11:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia István! Kösz a figyelmeztetést. Minden megvan ami a műszaki rajzhoz kell, csak éppen munka közben a szabadkézi skicceket használom. A végleges állapotról lesz szabványnak megfelelő műszaki rajz. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2010 szept. 13. - 10:55 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Akkor kezdjünk neki. A gép alkatrészeinek kiszerkesztéséhez szükséges mérőeszközök: Akinek körzője van kéznél, az a 45 fokos vonalakat azzal is szerkesztheti... Elsőként a 12x12 mm-es sárgaréz rudat vágjuk 4 felé kb. 27 mm-es hosszúságra: Ebből lehet arra következtetni, hogy a 4 hengeres egyszeres működésű gépet építem meg elsőnek. Indoka ennek az, hogy kevesebb "precíziós" művelet kell az elkészítéséhez mint a kettős működésű hengereknél. Senkit nem akarok műszaki "slendriánságra" nevelni, csak megpróbálom közérthetően megmagyarázni miért sokkal egyszerűbb. A hengerek hossza "körülbelül" 27 mm. Mivel nincs alsó fedél így elég csak "Becsületből" tartani a kb. hosszméretet. Továbbá az átfúrt hengert csak egyik végén fedjük le, így elegendő egyik végének "tökéletesen síknak" lenni, ha elrontjuk az egyik végét, akkor az lesz majd az alsó fele Miért pont négyzetanyag és miért pont 27 mm? Erről a folytatásban. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2010 szept. 21. - 17:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Következő lépésben kialakítjuk a "gépvázat". A kiinduló anyag lapos sárgaréz, 6mm vastag. Ebben a gőzcsatornák igen kényelmesen elférnek, és elég vastag a tengely megvezetéséhez is. Mérete 80x40mm. A 40mm éppen elfér a satumban, a 80mm meg jól jön a 90 fokos elhelyezéshez. A kijelölést a "Protractor" feliratú eszközzel végzem. Az amelyik úgy néz ki mint egy szögmérőre szerelt vonalzó. Beállítom 45 fokra, és az egyik csúcsból rajztűvel vonalat rajzolok a szemközti oldalra. Majd abból a pontból az eszközt megfordítva vonalat húzok vissza. Ha jól dolgoztam az anyag leszabásánál ez éppen az ellenkező csúcsba fut be. Ezt követően a jelölt vonaltól jobbra-balra felmérek 6mm-t, és az eszközzel párhuzamost húzok. Végezetül a V-alak belső felére az alapsíkkal párhuzamos vonalat húzok. folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2010 szept. 21. - 19:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Első lépés a V-alak külső oldalának kialakítása. Műszerész satuba fogva lefűrészeljük a két "sarokháromszöget". Ezt követően gépsatuba fogjuk, és oszlopos fúrógéppel kifúrjuk a két "ívet" a V-alak belső feléhez, majd a kettő között a fúróval "elgyengítjük" az anyagot. Vissza fogjuk a műszerész satuba, és a furatokig kivágjuk a belső részt. Ezután "kitörjük" a középrészt. És kész a nyers gépváz. folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | Feco1 [ 2010 szept. 30. - 12:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Géza! Én türelmetlenül várom a folytatást. Üdv,feco 1 |
Szerző: | rgform [ 2010 szept. 30. - 14:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia! Sajnos költözködöm (költözködtem), és mindenem kartondobozokban van kb. másfél hete. Az új helyen még be kell rendeznem a műhelyemet, kicsomagolnom, stb. Vagyis kábé másfél hete becsomagoltam, bútorokat áthurcoltuk, lakást belaktuk. A hétvégén előkészítem a tárolót, ami a műhelyem lesz, bepolcozom, stb. Utána kicsomagolok a következő hétvégén. És máris itt a folytatás! Vagyis folytatom én, csak jussak el odáig, hogy megtaláljam melyik doboz mélyére csomagoltam a szerszámokat, meg az eddig elkészült részeket. Üdv, Géza P.s. Értelemszerűen az itt leírtak érvényesek az egyéb általam látogatott topicokban is! Feleslegesen nem másolom be több helyre... |
Szerző: | máv275 [ 2010 nov. 11. - 22:52 ] |
Hozzászólás témája: | Wl |
Tiszteletem, Gézánk míg költözködsz egy kis csemege a fórumtársaknak , hogy míg nélkülölözni kényszerülünk se csüggedjenek. http://dampfmaschinenshop.de/index.php/ ... teile.html Üdv. máv275 |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 09. - 19:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Ismét gépközelbe kerültem, ráadásul éppen gépsatura és maró-fúróoszlopra volt a gép szerelve. Adta magát, hogy a jó ideje ott heverő hengerek tovább megmunkálásra kerüljenek. A 12x12 mm-es anyagból levágott 27mm hosszú darabokat befogtam a satuba. Ezzel a technikával a hengerek fúrása nem igényel esztergát, továbbra is az "elegendő oszlopos fúrógép" technikával dolgozhatunk. A befogásnál derékszögbe - ezzel pontosan függőbe - állítjuk az első darabot, mellé tesszük a többi hármat. Mivel a "lehelletnyi" vastagságkülönbség miatt, nem egyenletesen szorítaná a satú a négy munkadarabot, egy kengyeles szorítóval megfogjuk keresztbe is. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy elmozdulás nélkül kivehetőek a munkadarabok a satuból, kitisztani a furatokat. A egyik oldaltól felmérünk 5mm-t, megfelezzük a hasábokat, és 3mm-es fúróval előfurjuk a lyukakat. Ezt követően cserélünk MK1 befogású 6,8mm-es fúróra, és a fúró hegyén mérve 24mm mélyre fúrunk. Oldjuk a satut, és alaposan "kirázzuk" a forgácsot a lyukakból. Átszerelünk 7H7 dörzsárra. A gépi dörzsár kialakítása lehetővé teszi, hogy a furat hengeres részét a kúpos végződésig teljesen feldörzsölhessük. És íme az eredmény: folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 10. - 7:29 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Hogy érthetőbb legyen az elképzelés egy "pre-skicc" a munkadarabról. Rövid szöveges ismertetés, mi miért van úgy ahogy van a méretezésben: Legfontosabb, hogy a fenékfurat készítéssel kiváltottuk a teljesen átfúrt hengerek esetében szükéges fedél legyártását, tömitését, szerelését. Jól látható, hogy a fenékfurat csúcsába vezető gőzfurattal milyen "kedvező" holtteret tudtunk kialakítani. Természetesen a preciziós mérettartás igen fontos esetünkben. Második hozzáfűznivalóm, hogy az a rajz csak a "fúrógéppel gyártható" stádiumig mutatja a munkadarabot, így türelmet kérek tőletek, míg eljutunk odáig, és megmagyarázom miért marad oldalt annyi "hús" a furat körül. (Szigorúan csak esztergával rendelkezőknek!) A hátul megmaradó anyagvastagság adja magát. Ugyanis a hengerekbe egy-egy kis zsákfurat kerül, ami a gép tartóvázán átmenő és kétoldalra kiálló csapra ül rá, ez képezi a pivotot. Illetve ez a távolság kell a dugattyúkaroknak is, hogy azok akadálymentesen elforoghassanak a gépvázba ültetett siklócsapágy + főtengelysonka előtt. A hengereket párosan két rugó húzza össze (szorítja a vázra). Ezek a húzórugók a hengerek oldalába csavarozott két csap közé kerülnek (a rajzon dupla nyílllal jelölt helyen), és ezek húzzák össze a két hengert, ráfeszítve az alapvázra. Következőkben foglakozzunk kicsit a gépvázzal is... folyt. köv. üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 13. - 15:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Amikor legutoljára abbahagytam akkor így nézett ki a gépváz: Elő hát a stószreszelőt, meg a műszerész és tűreszelőkészletet és "finomítsunk" a V betű alakján: Persze ha valakinek van marógépe - a topic címében van No Eszterga, de nincs benne, hogy No marógép - akkor használhatja azt is. Kifejezetten szerencsés a V alak a befogás szempontjából: Ezt követően alakra vágjuk és reszeljük (marjuk) a kieső darabot, a kellő alak eléréséig: Bejelöljük a két összekötő csavar furatának helyét. Megfordítva visszafogjuk a darabot és 2 db 4mm-es zsákfuratot fúrunk. Majd 2mm-es fúróval teljesen átfúrjuk. Ebbe a furatba kerül a két részt összekötő imbuszfejű M2-es csavar. folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 13. - 15:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Mivel igen pontosan kell illeszkednie az alsó és felső félnek, ezért az alsó félben lévő furatokat átjelöljük a felső félre. Ehhez a satuba fogott felső félhez szorítóval pontosan hozzáfogatjuk az alsó felet, majd átpontozzuk. Kifúrjuk a maglyukat 1,6mm-es fúróval, majd M2-es menetet vágunk bele. Eljött az igazság pillanata. Összecsavarozzuk a két felet, lássuk milyen pontosan dolgoztunk. Elérkeztünki a legfontosabb művelethez, a csapágyfészek elkészítéséhez. Ehhez a gépvázat két parallellel megemelve rögzítjük. Előszőr előfúrunk, majd 7,8mm-es fúróval fúrunk, végezetül 8H7 dörzsárral befejezük a furatot. A gép tengelye a vázba két oldalról behelyezett szintercsapágyakban fut majd. A peremes csapágyak a csavarok meglazított állapotában könnyen behelyezhetőek, majd a csavarok meghúzásával rögzülnek a helyükön. Következő lépés a forgattyústengely kialakítása... folyt. köv. Üdv,Géza |
Szerző: | user_1608 [ 2011 máj. 22. - 9:42 ] |
Hozzászólás témája: | gőzgép készitése |
Sziasztok! szépek a képek . Viszont még állványos fúrógépem sincs, nemhogy esztergám/maróm. Ha asztalos barkácsgépen lévő tokmánnyal próbálkoznék,milyen lenne az eredmény? |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 23. - 17:55 ] |
Hozzászólás témája: | Re: gőzgép készitése |
atis 57 írta: Sziasztok! szépek a képek . Viszont még állványos fúrógépem sincs, nemhogy esztergám/maróm. Ha asztalos barkácsgépen lévő tokmánnyal próbálkoznék,milyen lenne az eredmény? Szia! Elég siralmas, ha egy az egyben próbálnád leutánozni az általam leírt lépéseket. Az itt leírtakat arra alapoztam, hogy van egy állványos fúrógépem, méghozzá tárgyasztallal. Ezért az egyes műveleti lépések úgy lettek meghatározva, hogy ezt kihasználjam. Sajnos a barkácsgépekhez utólagosan párosított "precizíós" állványok rosszabbak mintha biztos kézből fúrnál. Módosíts a technológián, a méretek megtartása mellet. Pl. a hengereket készítsd 4x12 laposanyagra forrasztott 1 mm falvastagságú csőből. Ekkor megspórolod a fúrást, de a laposanyag mérete lehetővé teszi, hogy ugyanazt a pivotot és rögzítést használd mint én terveztem. A gépváz kireszelhető, a fúrásigénye sem preciziós. A dugattyúk a csőbe passzoló rúdból készülhetnek, olajlehúzó horony fúróba fogva, keskeny műszerész fűrészlappal bevágható. A főtengelysonkák kireszelhetőek, a két lyuk fúrása mehet sima satuba fogva. Menetek kézzel fúrhatóak, vághatóak. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 25. - 8:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Kezdjünk bele a forgattyústengelybe. 4mm-es ezüstacél a tengely, a sonkák gyártásánál ehhez kell igazodni. 4mm-es rézanyagból 3db "pici téglalap" leszabása a kezdet. A páratlan számot az indokolja, hogy a gépnek hátrafelé nincs '"elvezetése", így oda elég 1 sonka. Egyiken - ami a "pakkban" a legfelső lesz - bejelöljük a tengelyek távolságát 7mm-re. Kengyeles szorító segítségével "pakkba" összefogjuk őket, satuba fogjuk, és 3,9mm-es fúróval kifúrjuk. Majd 4H7 dörzsárral megigazítjuk a furatokat. Innentől kezdve minden műveletnél a lyukakba dugott 4mm-es tengelyek adják az alapsíkot a további megmunkálásoknál. Elő a stószreszelőt, és próbáljuk meg kialakítani a sonka formát. Előszőr két oldalról bereszeljük. Ezután a satuban két darab 3mm-es rúddal feltámasztjuk a "hátsó segédrudat", így könnyebben kireszelhetjük a sonka ferde felületeit. A satu "oldalába" fogva lehet lekerekíteni a végeket, majd a "maradék" éleket lekerekíteni, amig el nem érjük a kívánt formát. Már csak a tengely(ek)re rögzítés megoldása marad hátra. folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 máj. 30. - 15:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Elsőként betenni a 4mm -es vezetőcsapokat, satuba befogni, majd kihúzni a csapokat, hogy ne legyenek útba a fűrésznek 1mm-es fűrésztárcsával jó háromnegyedét felsliccelem a sonkáknak, keresztül a furatokon... Ezt követően kifog, vissza a vezetőcsapokat, és újra befog. 1,6mm-es fúróra átszerel (M2 magméret), és a két tengelyfurat között teljes vastagságban átfúrom az anyagot. Ezt követően M2 menetet vágok egyik oldalról, majd 2mm-es fúróval felfúrom a szár másik felét... Alapvetően elkészültünk. Most már csak egy 16mm-es tengelydarabot kell esztergálnunk, hogy a gép alapvázán átmenő forgattyústengely részt összeállíthassuk. folyt. köv. Üdv, Géza |
Oldal: 7 / 8 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |