Már értem
mi is a szíved vágya
Akkor először kezdjünk egy Angol nyelvleckével. Az angol nyelv igen
gazdag hajózási kifejezésekben, de ez nem is csoda, hiszen egész
történelmük e körül forgott. Mondhatni Anglia a tengereken élte meg
históriáját.
Ebből következik, hogy bizonyos hajófajtákat és alkatrészeket különféle
szavakkal illetnek. Miért érdekes ez nekünk? Mert általában az interneten
keresőprogramokkal kutakodunk információk után, és hiába írjuk be,
akár körülírva is egy keresett hajófajtát mert a kereső nem fog találni
semmit, ha nem a pontos Angol meghatározást használjuk. A Magyar
nyelvben is van jópár hajóelnevezés (Hajó, csónak, ladik, teknő,
vitorlás, motoros, komp, stb...) és mi nem vagyunk vízi nemzet, el lehet
képzelni az Angolban hány ilyen szó lehet (ha jól emlékszem 100
felett van)
Jelen esetünkban a varázsszó a
PADDLE SHIP. Ha ezt beütöd a
Google-ba (vagy akármelyik keresőbe) egyszer csak kitárül a világ
amerikai folyami gőzös ügyileg. Ha a találatokon végigrágtad magad
akkor jöhet a
STEAMSHIP és a
STEAMBOAT így egybe írva,
ez megint jó keresési eredményt hoz. és ennyi szerintem már elég is
lesz.
http://www.twainquotes.com/Steamboats/Glossary.htmlEz meg egy rajz, egy ilyen amerikai folyami lapátosról:
http://www.mo-na-ko.net/images2/LodRicn ... ELee01.jpghttp://www.mo-na-ko.net/images2/LodRicn ... ELee02.jpgEz ugyan oldalkerekes, de a szerkezeti megoldásik azonosak a
farkerekes hajókéival.
Ami viszont nagyon fontos. A Mississipi egy kanyargós, sekély folyó,
ezért a rajta járó hajók kis merülésűek voltak (ma is azok). Ezek
hajóteste leginkább egy nagy tepsire hasonlít. A kis merülés miatt, csak
úgy tudták biztosítani a kellő hordképességet, és stabilitást, hogy
iszonyat széles, és ehez képest rüvid hajókat építettek. Ez egy modell
telvezésénél és úsztatásánál miért gond? Mert ezek a hajók nagyon
nem bírják a hullámzást. Enyhe hullámzásban is már bukdácsolnak,
irányíthatatlanok, és elönti a fedélzetet a víz. Ezt be kell kalkulálni a
tervezéskor, mert egyébként baj lesz.
üdv.:SRY