SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 28. - 20:34

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 2010: A Fa Hajóépítés Éve
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 12. - 14:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Manópapa!
Sikerült megoldani a nyomtatási problémát. Az oldalnézetet 2 A3-as lapra nyomtattam. Így már jobban tetszik a mérete! :D Azért a már korábban kinyomtatott kép sem veszik kárba. Nagyszerű lesz szobadísznek egy keretezés után! :P


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 8:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Tegnap este volt egy kis ráérő időm, így tovább palánkoltam.
Ha minden igaz, és miért ne lenne az, akkor ma be is fejezem. :D

Kép

Már magából a vázszerkezetből sejthető volt, hogy ez egy hihetetlenül jó formájú kis hajó, de most hogy a palánkolás nagyrésze felkerült, most látszanak csak igazán a szépségei.
Közben készülnek a kiegészítői is, mint például csigák, kötélfeszítők, evezővillák, mindez sárgarézből, úgyhogy nem unatkozom.
A vitorlázat kérdése is eldőlt.
Eredetileg a Svéd haditengerészet a viking hajókra jellemző keresztvitorlával szerelte, de én a hajó formájából kiindulva, (jellegzetesen Xebec) latin vitorlával fogom szerelni.
Ennek a megoldásnak két fő előnye van.
1) Nem kell magas árboc, így a tőkesúly bele kerülhet a hajóba, 2) nem kell hozzá komoly vitorlázó tudás, ami nem elhanyagolható szempont. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: 2010: A Fa Hajóépítés Éve
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 8:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Manópapa! Egyszerűen gyönyörű lesz! Tényleg formás hajó. Milyen kezelést fog kapni?
Az enyém is készül, igaz egyelőre csak gépen és papíron. Megcsináltam AutoCAD-del a bordákat és a gerincet. Most már csak az anyagot kell beszereznem.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 9:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Most kivételesen szakítok a hagyományokkal, és nem lenolaj, lakk, hanem lamináló epoxi gyanta üvegszövet nélkül.
Ennek két oka van.
1: A 2 mm vastag balsa palánkot gyengének tartom, de a műgyantázás után már szinte mindent kibír.
2: Ha sikerül idővel szereznem megfelelő minőségű tölgyfa furnért, akkor utólag kap még egy díszítő palánkolást, amihez a legjobb alap a műgyanta.
Alkoholos filctollal ki lehet rá rajzolni a palánkolást, és utána akár műgyantával, akár pillanatragasztóval, fel lehet ragasztani.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 13:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A palánkolásnál néha szükség van már eleve ívesre kivágott lécre is.

Kép

Végül a teljes palánkolás már készen.

Kép

A munka zöme persze még csak most kezdődik.
Egy közepes csiszolás után ki kell rajzolni a dörzslécek helyét, felragasztani, és kezdődhet a finomítás.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 14:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Befejeztem a palánkolást, így kezdődhet a felület kezelés. :D

Kép

A különböző kiegészítőkkel is el lehet bíbelődni egy darabig, úgyhogy még legalább egy hónap mire vízre kerül. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 30. - 18:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Mint említettem, ez a hajó nem kereszt, hanem latin vitorlával lesz szerelve.
A latin vitorlához viszont más jellegű vitorlarúd és árboc tartozik.
Kezdjük a vitorlarúddal.

Kép

Az alap, 6 mm átmérőjű bükkfa tipli, fúrógépben enyhén kúposra elcsiszolva.

A fúrógépbe fogott rész mind átmérőben, mind pedig a tipli hosszának egy negyedéig kapott egy lapolást.

Kép

Két darab a lapolásnál összeragasztva.
Mire is jó a ruhaszárító csipesz.

Kép

Végül két bandázsolás rögzíti.

Kép

A vitorlarúd közepére a két bandázs közé még kerül egy függesztő szem, valamint a rúd első felének kétharmadához egy második is, illetve a két végére egy egy kötélrögzítő szem.
A két függesztő szem kötéllel lazán, öblösen, össze van kötve, amin szabadon futó csigával csatlakozik a vitorla felhúzó kötél.
Így leírva talán kissé komplikált, de holnap készül arról is kép. :D

A hajó két oldalán végigfutó gerendázat több funkciós.
Most a vitorlarúd tárolása látszik, míg a másik oldalon a kivehető árboc lesz.
Ugyan ezen a gerendán kap helyet a három három evező villája is.
Ami viszont igazán érdekes ebben, az az, hogy ha több, kellő számú hajót fixen kötnek össze, akkor pontonhídként szolgál.

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 04. - 17:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek, egyúttal Kellemes Husvétolást :D

Kép

Elkészült a latinvitorlához való árboc, és a hajó kormányszerkezete.
Eredetileg ez a hajó nem rendelkezett kormányművel, egyszerűen az evezőkkel irányították, de a távirányításhoz ez elengedhetetlen.

Kép

Az árboc kiszélesedő végén a beépített felhúzó csiga.

Kép

Végül egy próba összeállítás, hogy lássam hogy is néz ki.

Kép :D

A fedélzet és a belső rész még kezeletlen, de holnap megkapja az is a műgyantázását.
Közben készülnek a kötélzet elemei, az ágyútalp, és ha még belefér az időmbe, akkor az ágyúcső is. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 10. - 19:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Örömmel jelentem, a hajó szerkezetileg vízre bocsátásra kész. :D

Kép

A kormányszervó, és előtte az aku-pakk.
A kormányrudazat egyszerű 2 mm átmérőjű kerékpár küllő.
Ha elkészül az ágyú, már jóformán nem is fog látszani.

Kép

Kép

Vitorlával szerelve. :D
A vitorla széle körbe van varrva "kötéllel" a szegés alatt, ami ad egy kis merevítést a vitorlának, illetve mivel a latin vitorlák rendszerint fixen szereltek a vitorlarúdhoz, könnyebb volt felvarrni így.
Az alsó saroknál a kötél hurkot alkot, amihez a behúzó kötélzet csatlakozik.
Érdekességként megjegyzem, a behúzó kötél nem feszes, inkább csak az öblösséget határolja, így szervó sem kell hozzá.
Ha holnap nem lesz viharos az idő, akkor ki is próbáljuk a Dunán. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 11. - 17:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Megvolt az úszáspróba. :D

Kép

Kép

A tapasztalatokról majd később, de elöljáróban annyit, hogy hihetetlenül jók a hajó úszástulajdonságai. :D
Ami pedig a helyszínt illeti, az egyre jobb.

Kép

Aki volt már nálunk Ráckevén örömhajózni, vagy a PEK-en esetleg a Gyermeknapon, az emlékezhet a színpad előtti Dunapartra.
Azóta folyamatosan készül az úszómalom is.

Kép

Végül az elégedettség képei. :D

Kép

Kép

Annak ellenére, hogy az időjárás nem volt a legjobb, mi nagyon jól éreztük magunkat. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 11. - 18:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Akkor a tapasztalatokról.

A hajó merülése nagyon kicsi, ennek ellenére meglepően stabil.
Az úszásképessége kiváló, egyetlen lendületes lökés után közel húsz métert siklott.
A kormányozhatósága viszont nem megfelelő, annak ellenére sem, hogy a kormánylapát eléggé hosszú, és mindkét irányban 35 fokot fordul.

A kormánylapát méretét növelnem kell, de nem hosszában, hanem mélységben.

Kép

Ez a keskeny lapát azért alakult így, mert nem szerettem volna a gerinc vonala alá ereszteni.
A gerinc megközelítőleg 5 mm-t nyúlik ki a hajótestből, erre még újabb 5 mm-t tehetek zavartalanul, ami a lapáton + 10 mm-t jelenthet.
Ez már közel kétharmados felületnövekedést eredményez.

Merülés.
Jelenleg a hajóban csak az elektronika és három darab ceruzaelem van.
Se fenék, se tőkesúly nem került bele, így érdemes lenne néhány horgászólommal kipróbálni fürdőkádban, vigyázva arra, hogy inkább a hajó hátsó része merüljön lejjebb, mint az orra, hogy a siklási tulajdonságai ne változzanak meg.

Vitorla.
Jelen állapotában kicsinek tartom a vitorlafelületet, amit akár 50 százalékkal is lehetne növelni anélkül, hogy a stabilitása megváltozna.
A vitorla állító szervó helye ki van építve, de nincs bekötve, mert a latin vitorlánál ez nem feltétel. A vitorla öblösségének beállításával viszont játszadozni kell.

Egy hét múlva újabb próba, addig a tervezett finomításokkal biztosan végzek. :D
Az minden esetre már most látszik, hogy ha a kormányzása megfelelő lesz, nagyon kezes kis hajó a végeredmény.
Persze a latin vitorlával külön meg kell tanulni hajózni. :D
Még szerencse, hogy a klasszikus vitorlásokkal sincs valami nagy gyakorlatom. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 15. - 21:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Most, hogy a Svéd kikötői őrhajóval már nincs sok tennivalóm, lássuk a medvét. :D

Egy igazi, klasszikus "Fa" hajó.

Kép

Nem kis kihívás, de nagyon jó a dokumentációja, így biztos hogy öröm lesz az építése.

Kép

Kép

Kép

Kép

Ez nem a teljes rajzkészlet, de ízelítőnek bőven elég. :D
A rajzok mérete mellesleg 5400 x 3600 DPI, vagyis elég méretes. :D
Akár 1:1 ben is használható.
Maga a hajótest, alakilag ideális gőzgépeseknek bárka, vagy ladik alapnak.
Remélem, lesz néhány elszánt vállalkozó, aki csatlakozik ehhez a projekthez.
Új topikot nem nyitok neki, mert ez a fa hajóépítés éve nálam, de igyekszem a lehető legrészletesebben dokumentálni.
A projekt május végén, a szakköröm befejezése után indul, addig csak előkészületi munkák fognak folyni, mint anyagbeszerzés, gerincépítés, és az építő sólya, mert ezt már nem lehet anélkül végigcsinálni.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 16. - 7:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A rajzok eredeti nyomtatása alapján egy 340 mm széles, 1360 mm hosszú hajó építhető.
Mivel ez nekem szállítási problémákat okozna, átméreteztem 185 mm x 740 mm hosszúra, ami tökéletesen illeszkedik NAXOS méreteihez. :D
Lehet hogy nem pont ez lesz a végleges méret, mert 1 méter hosszúságig el tudok még menni, de egyelőre ez a szimpatikusabb.
Az igazság az, hogy át kellene számolnom 1:20 méretarányra, nálam ez a "házi szabvány", de ehhez még lusta voltam. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 16. - 9:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ah, Columbia!

Nagyon szép weboldala van. A mai napig aktív hajó. Nagy kedvencem - ez is :roll:

g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 16. - 11:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nagy kedvencem ez a hajó, kíváncsian várom egy szakértő ötleteit mert saját magam mindig elveszek a részletekben! Dokumentációval annyival rendelkezem mint amennyi a weblapján van ezért minden plusz információ kincset ér! Esetleg egy külön topiccal is megtisztelhetnél bennünket, nem keveredne más szebbnél szebb műveiddel!

http://www.mothershipadventures.com/Col ... lumbia.htm


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség