Sziasztok!
Vegyük tételesen:
1., egy nagy kúpkerék + egy kis kúpkerék az 1:2 behajtáshoz
2., két kis kúp kerék a viz alatti hajtáshoz
3., rögzítőelemek, alátét, hernyócsavar, stb..
A függőleges hajtáshoz szükséges fogaskerekek furata adja, hogy 4mm-es ezüstacél tengelyre felhúzhatóak, és ott a hozzá adott szerelvényekkel rögzíthetőek. A nagy kerék a hozzá adott hatszögidommal, a kis fogaskerék pedig átmenő stifttel szerelhető. Ide felhasználható a szettben adott két siklógyűrű...
A felső behajtókerék esetében a fogaskerék furatát kb. motortengely átmérőre (kardán használata javasolt) kell fúrni, és a rögzítő rézcsövecskét ugyanilyen átmérőre kell fúrni.
A propellertengely kihajtására szolgáló fogaskereket és a rögzítő rézcsövecskét tengelyátmérőre kell felfúrni.
Ennyi munkával a kihajtás fogaskerekeinek rögzítése a tengelyekhez, söt (bár ezt nektek még nehéz lehet elképzelni) a hajtás tartószerkezetéhez való rögzítés is készen van.
További egyszerűsítés a fűggőleges szár kialakítása:
A szár egy közönséges 10mm-es 1mm falvastagságú sárgaréz cső. Ennek belső átmérője 8 -0,2 mm, ha nem ennyi akkor kicsit zömíthetjük. A mellete látható Conrad-ról beszerezhető sikócsapágy méretei - véletlenül
- igen jól passzolnak a csőhöz. Peremátmérője 10mm, külső átmérője 8mm, furata 4mm. Ezeket a csőbe helyezve megoldottuk a tengely megvezetését, és a homloklapjuk kellően nagy sikló felületet ad a függőleges csövet érő tengelyirányú erők kezelésére. Ami még fontos lehet, hogy nem egyszerű esztergált persely, henem porkohászati úton készült. (Olajban megfőzzük, utána fogyasztjuk...)
Itt kell megjegyeznem, hogy egy méltatlanul elfelejtett építési módot nem találok a fórum műhelyleírásaiban. Igaz külföldi fórumokon sem. Mindenki forraszt, meg hegeszt, csavaroz...
Én ebben az esetben több alkalommal (perselyek, csavartartó fej tengelyre illesztése...) élnék azzal a technológiával, hogy szoros illesztésüre készíteném az illeszkedő (csap-furat jellegű) felületeket és felsajtolnám a megfelelő darabot. Ilyen kis méretben egy 100-120mm pofaszélességű satú is elegendő a művelet végrehajtásához...
Az alap hajtási elrendezés megértéséhez "szárazon" összeraktam az elemeket:
Lássuk miket kell még megoldani, és beszerezni azon anyagokat amiket a legkevesebbet kell "macerálni", hogy eredményt adjanak.
1. A hajócsavart, annak tengelyét és részben a kort gyűrűt tartó U alakú elem
2. A csőtengely szabad forgását biztosító, azt a hajótestbe bevezető elem
3. A csőtengelyt 180 fokban (360 fokban ?) forgató ( fogaskerék-fogaskerék, vagy fogaskerék-fogasív) mechanizmus
4. A meghajtómotort illetve vezérlő szervót tartó szerkezeti elemek
folyt köv.
Üdv, Géza